A kollektív bölcsességre építünk

2016. 10. 03. | Írta: WWieland | Kategória: Esemény

Inspiráló élmény volt a facilitátor képzés záróvizsgája

Erő, kreativitás és vidámság jellemezte az első hazai facilitátor záróvizsgát. A WWieland Akadémia által szervezett 9 modulos facilitátor képzés vizsgája nemcsak értékelő, visszajelző, hanem gyakorló- és tanulóterep is volt egyben. Szeptember 20-án öt, az élet különböző területeiről érkező szakember az általa választott módszerrel, és – a WWieland működésmódját nagyon erősen meghatározó -nagy szabadságfokkal járta körül az együttműködés témakörét. Filius Ágnes beszámolójából mélyebb betekintést nyerhetsz a napba, amikor facilitátorok megmérettettek.

„ A facilitáció a szakmai szívügyem, a facilitatív működésmód pedig az élet minden mozzanatát átszövő misszióm”- indította az egész napos műhelymunkát Wieland Veronika, a WWieland Akadémia szakmai vezetője. A facilitátorok meghatározott célok mentén a csoportmunka megkönnyítői, előremozdítói, workshopok levezetői. Ők azok, akik a keretet biztosítják, a tartalmat pedig maguk az érintettek hozzák.”

„Az az inspiráló ebben a műfajban, hogy mindig meg lehet tapasztalni, ahogy az emberek közössége bölcsebb, mint az egyén egyedül. Ez a nézőpont mindig beválik, és a sikere miatt egyre jobban terjed is.”

Az első képzéstől a vizsgáig

Számos tréning, konzultáció, több hónapos szupervízió előzte meg az első facilitátori vizsgát, ahol a jelöltek különböző workshop technikákkal járták körbe az együttműködés témakörét. World Caféval ráhangolódtunk, mélyebbre moderációval ástunk, az inspiráló visszajelzést OPERA-val dolgoztuk ki, ebéd után igazi csapatmunkával vizuális facilitációs elemekkel megalkottuk közös székünket, s végül a Pro Action Caféba a résztvevők hozhatták be saját témáikat.

Irányított beszélgetések

Mind az öt vizsgázó egy-egy, saját maga által választott módszer segítségével járta körül az együttműködésnek az általa fontosnak ítélt nézőpontját. A vizsga napján, a műhelymunkák során a vizsgázók és a résztvevő vendégek pedig együttesen tapasztalták meg azt, mennyire más hatást lehet elérni a különböző módszerekkel.

WEBEGYÜTT CAFÉ

Az első vizsgázó Mokos Katalin, aki egy multinacionális vállalat műszaki területének egyik vezetőjeként dolgozik. Ő azért tanulta ezeket a technikákat, mert a napi munkájába pontosan beilleszthetőek a gyakorlatok, és a facilitációs szemléletmód. A vizsga során a World Café-t választotta bemutatandó módszerként. A WEBEGYÜTT CAFÉ alatt az online együttműködéssel kapcsolatos véleménycserét, tapasztalatmegosztást kérte a résztvevőktől. Teljes World Café-s menetrendet a 60 perces időkeretben nem lehet megvalósítani, de arról jó kép mutatkozott, hogy a vizsgázó szeret, és tud csoportokkal bánni. Vezeti az alakuló közösséget ebben a nyílt, laza keretrendszerű technikában. Résztvevőként minden előnyét megtapasztalhattuk a módszernek.

Könnyen ismerkedhettünk, apropót kaptunk a beszélgetésre, a nyitásra, és mivel mederben tartotta a folyamatot, ezért azt vettük észre, hogy a sok impulzusból a végén összeadódott egy közös termés, ami alkalmat adott a további gondolkodásra.

Facilitatív típusú nyelvtanár

Facilitatív típusú nyelvtanárként írta le a működését Pályer Krisztina, aki Szegeden, egy informatikai vállalatnál dolgozik. A módszer ”misszionáriusának” tartja magát, minden órára, workshopra, meetingre becsempész egyet-egyet a tanult megközelítésekből. Ő is egy kávéház-típusú facilitációs módszerrel készült.

A Pro Action Café abban más az előbbihez képest, hogy itt a résztvevők hozzák a témát, amin a többiekkel közösen szeretnének dolgozni, és ezenfelül egy következő lépést is meg kell fogalmazniuk.

A témákat hozó résztvevőkből lettek az asztalgazdák, akik három körön keresztül, a facilitátor által megadott kérdések mentén az aktuális asztaltársasággal dolgoztak a témájukon és saját magukon. Asztalgazdaként érdekes volt megtapasztalni, hogy a sokféle nézőpont és támogatás milyen pontos útmutatást ad olyan helyzetben, amelybe egyedül belegubancolódtunk. Ez egyébként a vizsga zárófacilitációja volt, és Kriszta éppen az aktív részvételt szerette volna ezekkel a tanulásokkal „megjutalmazni”.

Szigorúbb úton: moderáció, OPERA

Nagyobb kihívás elé állította magát a módszerválasztással Pribélyi-Nagy Melinda, aki trénerként és kommunikációs szakemberként is dolgozik. Ő a moderáció mellett döntött, és a munkahelyi együttműködéssel kapcsolatban várt ötleteket.  Már akkor érezni lehetett, hogy nem lesz egyszerű Meli helyzete, amikor kiderült, hogy ezen a napon olyan társaság gyűlt össze, akik igazán kinyitották az „ötletládát”, és mind mennyiségben mind minőségben szerteágazó javaslatokkal „bombázták” a jelöltet és egymást. De, Meli állta a rohamot, és bár sok időbe telt a két és féltáblányi javaslatot végül csoportokba rendszereztetni, de a rangsorolás már gyorsan ment.

Az ő szakmai tudásának, és a módszer szigorúságának együttesen volt köszönhető, hogy az időkeretbe befért az egyértelmű, mindenki számára elfogadható eredmény.

Projektmenedzserek OPERA-ja

Zsargó Szilvia, nonprofit területen dolgozó szakember szintén egy keményebb módszert, az OPERA-t választotta.

Ez a nagyon hatékony, de szigorú keretrendszerű módszer arra alkalmas, hogy gyorsan strukturáljon véleményeket.

Szilvi szeretné a munkája során is rendszeresen szeretné alkalmazni ezt a projektmenedzsment eszközt, ezért kíváncsi volt saját működési hatásmechanizmusára is, facilitátori szerepére is.  Vele a visszajelzés témakörét jártuk körül, ahol szintén rengeteg javaslat érkezett az inspiráló feedback-ről. Kezdetben egyénileg, párokban, majd négyes csoportokban ötleteltünk, rangsoroltunk, és most is azt vettük észre, hogy egy idő után, a résztvevő számára kaotikusnak tűnő táblákról összefüggések álltak össze.

Meglett az a pár elem, amit érdemes szem előtt tartani, ha hatékonyan szeretne valaki az élete bármely területén visszajelezni. Igazi varázslat volt ez a munka is!

Kreatív facilitáció

A kora délutáni, az összpontosítás szempontjából kritikusabb időszakot „vállalta” Pótápi Rita, tréner, coach, vizuális jegyzetelő, aki vizuális facilitációval készült.

A csoportnak egy közös széket kellett összeszerelni, tulajdonságokkal felruházni, képletesen, s vizuálisan. Az elvonatkoztatást, és a tárgyiasulást keverte a szakember végig, ezzel a jobb- és bal agyféltekénket egyszerre mozgatva.

Az előre összegyűjtött erősségeket a csapatnak egy közösen megálmodott széken kellett megjelenítenie. A kreativitás szárnyalt, a jókedv a tetőfokára hágott, s végül elkészült a mi székünk, amiben mindenkinek benne volt a keze munkája. Közös szék lett, egyéni elképzelésekkel, alkatrészekkel. Vicces és nagyon eredeti. Rita kifejezetten vizuális facilitációt nem szokott végezni, ezért volt a számára kihívás a csoport ezirányú mozgatása. Amit résztvevőként tanulni lehetett ebből a módszerből, az a nyitottság. Ami furcsa, ismeretlen, kusza, abból jöhetnek ki a legizgalmasabb dolgok.

Ez az egész napra, és – ahogy megfigyelhető volt a jelölteken – a teljes, 9 modulos képzési folyamatra is egyaránt érvényesnek tűnt.

Lapozz bele a facilitátori vizsga galériájába:itt

A WWieland újra meghirdeti, a következő képzési etapját, ahova bátor „varázslótanoncok” jelentkezését várjuk! Bővebb információ és jelentkezés: itt