Használati utasítás, minden helyzetre!

Online tréner, a vezetői készségek fejlesztéséhez

Nagyon nehéz meghatározni, hogy a helyzetfüggő vezetés során a beosztott vajon mikor-milyen fázisban van éppen, és a tréningen begyakorolt viselkedések közül melyik a leghatékonyabb. Ebben segít a WWieland által kizárólagosan forgalmazott DISC Leader (www.wwieland.hu/DISC-Leader). Sőt, még ezen túlmenően, az irányított munkavállalók ú.n. DISC-elemzését is figyelembe veszi a megfogalmazott utasítás. És, amiért, Wieland Veronikának már az első perctől megtetszett az alkalmazás, az a sokféle lehetőség, amelyet a rendszer lehetővé tesz, és amely a tréningen túl is az alkalmazónál marad.

A fiatal vezetők, az új szerepükben még bizonytalan szakemberek, vagy az irányítással újfajta kapcsolatot építők számtalan dilemmával találkoznak a fejlődésük során. Ha tréningen vesznek részt, nem biztos, hogy „magától” beépül a drágán szerzett tudás. Ha nincs mellettük gyakorlott mentor, akkor nincs is kinek ellenőriznie azt, hogy a vezető mennyire teszi jól, összhangban a megtanultakkal a tevékenységét. Ráadásul, egyre több szervezet is szeretné azt látni, hogy a befektetett fejlesztésnek nemcsak rövidtávon van haszna, hanem „bent marad a szervezetben” a tudás.

Mindezt a WWieland-nál most kipróbálhatja, és a megvásárlása esetén „örök társat” kap a készségfejlesztéshez.

Mennyire praktikus a Wwieland által kizárólagosan forgalmazott DISC Leader? Hogyan használható?

Ránézésre is nagyon egyszerű, letisztult grafikai megoldása van a DISC Leadernek. Egy levelezőprogram-szerű felületen a beosztottak egy-egy saját felületet kapnak. Ahhoz, hogy ezt be lehessen állítani, szükséges először az ő profilozásuk. Ezt a szoftver a DISC-módszer keretében hajtatja velük végre. Ha beazonosították a viselkedési stílusokat, akkor föl lehet vinni melléjük a kért feladatokat. A beállításhoz a munkavállaló hozzáállását, és tudásszintjét skála- szerűen kell megállapítani.

A „tudja-e”, és az „akarja-e végezni a feladatot”- típusú kérdések skálázása mikor a legfontosabb? Hol a buktató?

A kezdő, vagy bizonytalan vezetők nagyon sok kihívással néznek szembe. Nekik mindenképp javasolt a helyzetfüggő vezetési metodikának az elsajátítása, mert jelentősen könnyebb lesz az emberek irányítása ezzel a jól alkalmazott módszerrel.

A helyzetfüggő vezetés olyan szervezeti kulturális elem, amely azt nézi a vezető és a beosztott kapcsolatában, hogy az adott feladathoz, az adott időpillanatban milyen módon történik egy-egy új helyzet feldolgozása. Máshogy old meg egy helyzetet egy tanuló fázisban lévő személyiség, máshogyan egy gyakorló, teljesen megváltozik minden az alkalmazó „kezei közt”, és bizony mást kell elvárni a rutinos embertől. De, a motiválás sem lehet ugyanaz. Hiszen, a tanulási fázisban lévő ember hihetetlenül motivált, de még nem sokat tud. A gyakorló veszít ebből a motivációból, mert átéli az első kudarcokat, és még nem tudja kivédeni a rá zúduló nehézségeket, mivel nincs még megfelelő tudása ehhez.

A harmadik fázis, mikor már összeszedte a beosztott a szükséges tudást. Ekkor egészen másfajta motivációs eszközökhöz kell nyúlni vezetőként. És, a negyedik, a rutin-fázisban, mikor már megvan a tudás, és szinte mérhetetlenül lecsökken a motiváció, akkor eljön az a pillanat, amikor ismét „valami újat” kell a vezetőnek produkálnia ahhoz, hogy ne veszítse el sem az embert, sem a sok-sok, a vele való közös munka során kialakult kapcsolatot, és tudást.

Mikor, milyen helyzetben, mit tud tenni egy vezető? Illetve milyen vezetői beavatkozás marad el, ha nem ismeri fel a lépéskényszert?

A legnehezebb meghatározni azt, hogy az egyén éppen melyik fázisban van. Vezetőfejlesztőként, amikor ezt a módszert tanítottam, abban mutatkozott meg a nehézség, hogy nincs objektív eszköz annak az ellenőrzésére, ki-hol tart. A vezető valamire emlékezett, és készített ugyan jegyzeteket, de nem lehetett összevetni a munkavállaló feljegyzéseivel. A viselkedésével meg végképp nem. Pedig, fontos vezetői lépések, cselekvések maradnak el, és feneklik meg emiatt az egész együttműködés. A jó szakemberekre pedig nagyon kell manapság vigyázni, mert nehéz a pótlásuk.

A legegyszerűbb a vezető dolga a tanulóval. Motiválni őt még különösebben nem szükséges, elég támogatni a lelkesedését. De, a tudását fejleszteni kell. Mikor már megugorja a beosztott a „tudatlanok optimizmusának” a szintjét, még mindig, folyamatosan tanítani kell, már határozottabb támogatásra van szükség. És, ezen a ponton csúszik el a siker a leggyakrabban. Sok esetben nem veszik észre a vezetők, mikor kerül a beosztott az alkalmazási fázisba. Itt ugyanis minőségi ugrást kell végrehajtani, vezetőként is. A tudás már megvan, de önbizalom-építésre van szükség, ahol a coaching nagyszerű eszköz lehet arra, hogy közösen dolgozzák fel azt, mit is értek el együtt.

A másik, nagy töréspont, a rutinba való megérkezésnél jön el. Itt ugyanis a vezetőnek már komolyan delegálnia lehet, és kell is, hiszen szakértővé válik a kolléga. De, figyelni kell arra, hogy például, közben ne égjen ki. Ekkor azonban már nagyon jó, karriercoaching eszközökkel lehet a beosztott motivációját, „tenni akarását” fenntartani. Feltéve, ha felismertük azt, hogy éppen abba a fázisba került ez a kolléga, amelyben erre van szüksége.

Milyen instrukciókat ad a szoftver? Mennyire praktikus, és egyértelmű?

Ez, a vezetéstámogatáshoz kapcsolt kísérőeszköz (www.wwieland.hu) azért tetszett meg első pillantásra, mert átérzem a helyzetfüggő vezetést tanuló vezető nehézségeit. A „jó, de mit is próbáljak meg, hogy sikeresek legyünk”-típusú gondolkodásra való átállás nem egyszerű. Ezért segít nagyon az, hogy a szoftver- igazi, online trénerhez méltó módon – jelen van, és egyértelmű instrukciókat ad. Csak éppen a PC-n keresztül.

„Tanítsad!” – azt, akinek alacsony a tudásszintje, és magas a motivációja. De, ez önmagában még nem elégséges utasítás, amit a DISC Leandertől kapunk. Egy profil mellé illeszti a vezetési stílust, és azt is elmondja, az adott személyt hogyan kell tanítani. Máshogyan kell lelkesíteni egy sárga, egy piros, egy kék, vagy zöld-típusú munkavállalót.  A DISC + (www.wwieland.hu) a profilozást tanítja meg, a DISC Leader pedig ezen túlmenően a vezetési stílussal kombinálja a Jung által megalkotott személyiségprofilokat.

Az egyes feladatok végén pedig önértékelő feladatokat is ad a vezetőnek, ami szintén készségfejlesztő hatású. Ez akár önmagában is coachingot kísérő dokumentummá válhat.

Ami pedig még vonzóbbá tette a számomra a szoftvert, az a távolabbi, felhasználási  potenciál. Vezetői automatizmusokat lehet a segítségével kialakítani, és sajáttá tenni. Egy komplex, feladatkezelő, csapatkezelő rendszerről van szó, ami egy nagyon komoly, kétirányú, kommunikációs platformként is megjelenik.

„Kezes jószág”, ami mellett könnyű elköteleződni.