Hozd magaddal a kedvenc eszközödet!
Action Learning facilitátorképzés
A facilitációs eszköztár olyan kiscsoportos módszerekkel is bővíthető, amely a csoportmunkán túl, fejlesztési fókusszal is rendelkezik. Az Akciótanulás ( Action Learning, AL) nemcsak a csoportokkal való munkához ad praktikus keretet, hanem – ahogy azt Bölcskei Móni, az AL-alapozó modulját tartó szakember szerint – ez maga a coaching.
A legközvetlenebb tanulási helyzet akkor születik, amikor egymás kudarcainak, sikereinek a feldolgozását követhetjük. Végigéljük a másik döntéseit, a dilemmáit, és a kibontakozó megoldásait is kísérjük. Közben elraktározzuk a tapasztalatot. Szervezeti keretek közt ez a helyzet még fontosabbá válik, mert a közös cél, és a sok-sok hozzá vezető út megsokszorozza az erőt.
Bölcskei Móni évek óta dolgozik az akciótanulással, mint csapat-, és csoportcoaching módszerrel. A piacon egészen egyedülálló módon, ezt a módszertant sokféle eszközzel tanító, AL facilitációs, „train-the trainer”- típusú képzést is tart. Ebbe a tudásba lát bele az, aki a WWieland 9 modulból álló facilitátor-képzésének november 24-25-i, kétnapos képzésén vesz részt.
Továbbképzés coachoknak
A 9-modulos képzéssorozat első modulja kifejezetten a facilitátori készségek fejlesztésével foglalkozik (Facilitátori Szerep). Éppen ezért az „Akció Tanulócsoport Alapok” című, decemberi kétnapos képzés során nem ez lesz a fókuszban.
Az első napon egy, a pozitív pszichológiára épülő eszközön keresztül vezeti be az alapokba a résztvevőket Bölcskei Móni.
A „csavar” a második napon következik. Ekkor ugyanis a jelenlévők lehetőséget kapnak arra, hogy az általuk használt, kedvelt, megszokott módszertani megközelítésüket, eszközüket „behozzák” a képzésre, és ezen keresztül, kísérletezve ismerjék meg, „szabják testre” az akciótanulást.
„Mivel nekik van megszokott eszközük, ezért elsősorban gyakorló fejlesztőknek ajánlanám ezt a kétnapos programot”- mondja Móni. „A tanulás során én is szeretem hozzáigazítani a sok-sok újdonságot az egyéniségemhez, és azt látom, hogy a szakmában nem vagyok ezzel egyedül.” A facilitációs képzésen ehhez biztonságos hátteret, és a harmonizációt segítő szakmai támogatást kap az, aki szívesen megismerkedik ezzel a módszerrel.
Csak kiscsoportos működésre!
A 9 modulos képzés többi eleméhez képest annyiban más az AL, hogy míg a többi modul a kisebb-nagyobb, akár százfős csoportokkal való munkáról szól, addig az akciótanulás csak kiscsoportban, maximum 7 főig bővíthető keretek között működik.
A metodika is kötöttebb, a sorrendek, a kérdések általi előrejutás sem ad olyan tág keretet, mint egy konferencia-módszertan.
Ugyanakkor éppen ez a kötöttség előnyt is jelent, hiszen az akciótanulás abban is eltér a többi modulhoz képest, hogy míg azok olyan tudást biztosítanak – bármilyen, csoportokkal, csapatokkal dolgozó vezetőnek, szakembernek – ami a hétköznapjaikat élhetőbbé teszi, addig az AL egyértelműen fejlesztő eszköz. „ Míg például a World Café-t, vagy az Open Space-t fejlesztési programokba illesztve használhatjuk témafelvetésre, sokszempontú megközelítések kitárgyalására, motivációra, addig az Action Learning önállóan a fejlesztői munkát, magát a teamcoachingot jelenti”- határozta meg a vezetőfejlesztő szakember az AL lényegét.
Készítette: Filius Ágnes