Így tud segíteni a facilitáció a digitális oktatásban

2020. 06. 02. | Írta: WWieland | Kategória: Tippek

Sokan sokféleképpen reagáltunk, reagálunk a járvány miatt kialakult helyzetre. Van, aki nehezebben, van aki könnyebben viseli a változást. Van, aki elveszti a motivációját és küzd, de vannak olyanok is, akiket kreativitásra, új ötletekre inspirált a #maradjotthon “mozgalom”. Utóbbi csoporthoz tartozik az a négy lelkes facilitátor is, aki kihasználva a járvány miatt felszabadult szabadidejét azon ötletelt, gondolkodott, hogyan tudna facilitátori tudásával segíteni ott, ahol arra valóban nagy szükség van.

Hol van szükség segítségre?

Elég gyorsan egyértelművé vált, hogy a csapat a digitális oktatásra, azon belül is az alsó tagozatosok online oktatási nehézségeire fog fókuszálni. A helyzet adta magát: az online oktatás akkor még csak egy hete indult sok-sok szürke folttal, ráadásul a csoport egyik tagjának felesége alsó tagozatos tanítónőként sok-sok inputtal szolgált.

A Wieland Veróból, Kobrizsa Ádámból, Hlavay Richárdból és Váradi Zoltánból álló Innovációs labor munkacsoport közel két hónapon keresztül ötletelt, kérdezett, alkotott, újragondolt, mígnem elkészült egy 45 perces matematika óra bemutatva olyan online meeting eszközöket, lehetőségeket, amelyekkel színesebbé, élvezhetőbbé és interaktívvá tehető egy online óra.

Ha kíváncsiak vagytok arra, mi is szükséges pontosan egy élvezhető, interaktív órához, akkor olvassátok el az Innovációs labor tanácsait lépésről lépésre.

Mi a recept?

Ez a közel kéthónapos közös munka ismét bizonyította, hogy a facilitációs eszközök rengeteg helyzetben segítségünkre lehetnek, még egy ilyen új, a legtöbbünk számára ismeretlen és számtalan kihívást tartogató szituációban is.

Ez a munkafolyamat természetesen nemcsak a digitális oktatásra ültethető át, hanem minden olyan helyzetben jól alkalmazható, ahol az online térben nehezebben megy a csoportmunka, ahol szükség van a közös gondolkodásra, az együtt alkotásra.

Bármilyen területen is veszitek hasznát az itt olvasottaknak, néhány dolgot mindenképpen tartsatok szem előtt:

  • Időkorlát: a tapasztalatok azt mutatják, hogy másfél óra után lankad a figyelem, kevésbé tudnak a résztvevők összpontosítani, figyelni. Ezt tartsátok szem előtt!
  • Ha a résztvevők számára ismeretlen az online platform, amit használtok, adjatok időt a megismerésre, játékos feladatokkal segítsétek azt.
  • Ne tartsatok az online tértől, fogjátok fel inkább egy játékos lehetőségnek. Ha elakadnátok, kérjetek segítséget bátran, akár tőlünk is az alábbi email címen: info@facilitacio.hu
  • Kérjetek visszajelzéseket a résztvevőktől és kísérletezzetek bátran!