Mesterséges intelligencia a facilitációban

2023. 10. 30. | Írta: Pribélyi-Nagy Melinda | Kategória: Cikkek, hírek, írások

Már egy jó ideje izgatja a fantáziánkat és ismerkedünk, kísérletezgetünk a mesterséges intelligenciával. Ott motoszkál a fejünkben, hogyan lehet eredményesen és nem utolsó sorban felelősen alkalmazni az általa kínálta lehetőségeket. Szövegírásban, online marketingben, adatelemzésben és számos további területen már bizonyított.

Kíváncsiak voltunk, mi a helyzet a facilitációval?

A digitális korban, amikor szinte folyamatosan azt érezzük, hogy az információáradat közepén állunk, a sikerhez vezető úton az együttműködés és a hatékony kommunikáció még fontosabbá vált. A facilitáció, a csoportok vezetése és támogatása, az együttműködés megkönnyítése kulcsfontosságú szerepet játszik a projektek, workshopok, tréningek során.

Vajon hogyan illeszkedik ebbe az egyenletbe a mesterséges intelligencia (AI)? Ott, ahol azt érezzük, hogy az emberi tényező, egymás rezgéseinek érzése, a csoportban rejlő energiák és kölcsönhatások érzékelése és eredményes használata kiemelten fontos.

Mit mond maga, a mesterséges intelligencia a facilitációban betöltött szerepéről?

Az AI az emberi gondolkodás és viselkedés szimulálását végzi el gépek és rendszerek segítségével. Ezen technológia fejlődése nyomán egyre szélesebb körben alkalmazzák különböző területeken, köztük a coachingban, facilitációban is. De pontosan hogyan segíthet az eredményes csoportmunkában és problémamegoldásban?

Adatelemzés és döntéstámogatás

Az AI képes rendkívül nagy mennyiségű adat gyors és pontos elemzésére, ami segíthet a facilitátornak és a résztvevőknek is a megfelelő mennyiségű és minőségű információ megszerzésében, majd a megalapozott döntéshozatalban.

Interaktív kommunikáció és feladatmegosztás

Az AI alapú rendszerek interaktív kommunikációt biztosíthatnak a résztvevők között, segítve a gondolatcserét, a kérdések megválaszolását és az információmegosztást.

Virtuális facilitáció és távoli együttműködés

Az online térben az AI alapú eszközökkel könnyebbé válik a virtuális workshopok, meetingek szervezése, vezetése. Az AI segítségével akár automatizált értesítéseket, napirendeket és résztvevők bevonását is kezelhetjük.

Az emberi érzékelés és intelligencia fontossága

Fontos azonban észben tartani, hogy az AI nem helyettesítheti az emberi facilitátor sokoldalúságát és érzékenységét. Az emberi jelenlét, empátia és kreativitás olyan elemek, amelyek mélyebb és személyesebb kapcsolatot teremtenek a résztvevők között. Az AI leginkább támogató szerepet játszik, kiszűrve a nagy adathalmazokból a legfontosabb információkat és segítve a hatékonyabb kommunikációt és döntéshozatalt.

Összegezve

Az AI egyre inkább belesimulni látszik a mindennapi életünkbe és munkánkba. A facilitáció területén is hasznos eszköz lehet a hatékonyabb együttműködés és kommunikáció eléréséhez. Azonban az emberi facilitátorok szerepe várhatóan a jövőben is alapvető marad. Hiszen az érzékek, az empátia és a kreativitás olyan elemek, amelyeket a technológia nem pótolhat teljes mértékben.

Az AI és emberi intelligencia együttes alkalmazása lehet az ideális megoldás a sikeres facilitációhoz.

Ui.: A tapasztalataink azt mutatják, ahogy a facilitációban, coachingban, úgy a mesterséges intelligencia alkalmazásának is az egyik kulcsa a jó kérdés/kérés megfogalmazásának technikája. Sajátítsd el ennek alapjait a Kérdezéstechnika  videókurzusunkkal, vagy ha a személyes jelenlétet preferálod, akkor szeretettel várunk a 2 napos Facilitátori szerep tréningünkön.