Facilitáció szerepe a szervezetfejlesztésben

„Köszönöm szépen neked, hogy lebeszéltél a hagyományos tréningről…” 

Tavaly kaptam ezt az elsőre furcsán hangzó köszönetet és elismerést.

Egy multinacionális cég minőségbiztosítási osztály vezetője még 2019-ben fordult hozzám segítségért. A célja az volt, hogy támogassa az osztályán dolgozó 100 kolléga munkáját, hogy az még inkább ügyfélkozpontúvá tudjon válni. Elég határozott elképzelésekkel keresett meg: tréningre kért ajánlatot, , amivel a munkatársak készségeit akarta fejleszteni.

Az ajánlat megírását természetesen megelőzte egy tartalmas és hosszas interjú a vezetővel. Az igények és az elvárt eredmények tudatában úgy éreztem, hogy ide valami más kell, mint a sztenderd tréning módszertan.

Ebben a helyzetben sokkal inkább éreztem szükségét  – vagy legalább is célravezetőbbnekk – egy szemléletformálásnak, egy erős tenni akarásnak és egy tapasztalat alapú megértésnek, mint egy sima kompetenciafejlesztő tréningnek. És honnan indulhatna ki, honnan szivároghatna be a szervezetbe ez a szemlélet, ha nem a vezetőktől? Ezért összeraktam egy 2+1 napos programot, ami a módszertant tekintve inkább egy workshophoz közelített, erős facilitatív szemlélettel és amire az osztályvezetőt és a 8 középvezetőjét invitáltam.

A programon a vezetők saját bőrükön tapasztalták meg, egyúttal meg is értették, hogy milyen az, ha nem ügyfélközpontú egy munkatárs. Ellenállhatatlan vágyuk ébredt arra, hogy házon belül ezen változtassanak. Miután elnyertem a vezetők elköteleződését, a segítségemmel rengeteg ötletet gyártottak közösen arra, hogyan integrálják be a csapatok működésébe az ügyfélközpontú szemléletet. Lelkesen, több akciótervvel, felelősökkel és az első logikus lépésekkel távoztak a programsorozat végén.

Az ominózus furcsa köszönet egy évvel később, tavaly érkezett meg a vezetőtől, amikor felhívott egy következő igénnyel. Megköszönte a munkámat és azt, hogy anno határozottan képviseltem vele szemben a szakmai nézetemet. Büszkén mesélte, hogy egy év alatt 22 kisebb-nagyobb projektet valósítottak meg és indítottak el, az osztályon pedig mérhetően javulás történt. Nagyon büszke a csapatára, a közös munkára, ezért arra kért, hogy csináljunk egy frissítő, utánkövetőn apot, ahol bemutathatják egymásnak az eredményeiket és „tovább lendíthetjük a szekeret”.

Szerző:
Kardos Roland